Skip to content
JednoaktówkaJednoaktówka
Jednoaktówka
  • O PROJEKCIE
    • AKTUALNOŚCI
    • O PROJEKCIE
    • LAUREACI
  • POCZYTAJ
  • POOGLĄDAJ
  • POSŁUCHAJ
  • ZGŁOŚ PRACĘ
    • REGULAMIN
    • OŚWIADCZENIE
    • ZGODY
    • ZGŁOŚ PRACĘ
  • KONTAKT
  • O PROJEKCIE
    • AKTUALNOŚCI
    • O PROJEKCIE
    • LAUREACI
  • POCZYTAJ
  • POOGLĄDAJ
  • POSŁUCHAJ
  • ZGŁOŚ PRACĘ
    • REGULAMIN
    • OŚWIADCZENIE
    • ZGODY
    • ZGŁOŚ PRACĘ
  • KONTAKT

 

 

Jednoaktówka śląska to niewiarygodnie potężna intencja obiektywnego pokazania innym, czym śląskość włada, gdzie się kończy i zaczyna, że jest wieczna, że nie ma początku ni końca – napisał w przedmowie do zbioru jednoaktówek po śląsku „Jak baba z babom” prof. Zbigniew Kadłubek.

„Śląskie jednoaktówki są aktami śląskiego języka i jednocześnie dowodami śląskiej ontologii; dowodami śląskich emocji (tych wypłakanych, tych czekających na łzy, radości, euforii, relacji śląskości ze światem we wszystkich przemianach – światem dawnym i dzisiejszym). Te nasze jednoaktówki są nadaktywnością dialogu – wychodzą daleko ku rozmaitym egzystencjom i szeptom galaktyk” – dodaje prof. Kadłubek.

Te śląskie emocje bardzo było widać wśród 32. prac, które nadesłano na tegoroczny konkurs. Zwyciężył Wojciech Szwiec, autor, który od wielu lat bierze udział w konkursie, z jednoaktówką „Cudów nima”. To kryminał o kradzieży z kościoła cennej XVI-wiecznej figurki, który rysuje ciekawy portret obyczajowy fikcyjnej miejscowości Bożydarowice.

Drugie miejsce zajęła Joanna Sodzawiczny, która również uczestniczyła w kilku poprzednich edycjach konkursu. „Cera, matka, babcia, oma” jest pogawędką czterech kobiet. Ale nie są to łatwe rozmowy – w tle jest przemoc rodzinna, zdrady małżeńskie, alkoholizm.

Trzecie miejsce zajął debiutant Krzysztof Wacławiec za pracę „Poetka”. Ta jednoaktówka udowadnia, że w języku śląskim można prowadzić poważne dysputy o poezji i filozofii. Że jest to język, którym można posługiwać się we wszystkich przestrzeniach.

Jury w składzie: Zbigniew Kadłubek, prof. Uniwersytetu Śląskiego, eseista i pisarz; Mirosław Neinert, dyrektor Teatru Korez i Waldemar Szymczyk z agencji Imago Public Relations, przyznało także siedem wyróżnień:

– Konstanty Faber za „Elegija ŏ ślōnskiyj fiśniyntyj”,

– Bożena Kaczmarczyk-Gwóźdź „Miyndzy niebym a ziymią, czyli rozprawki na dachu Jorgowego gołymbnika”,

– Wanda Kędzielska „Gerdzikowe spominki – życiorys węglem pisany”,

– Krzysztof Kokot „Keta DNA”,

– Kornel Sadowski „Hekser”,

– Irek Widera „Summa”,

– Marcin Woźniak „Ziyńć na piyńć”.

Finał konkursu odbył się 15 grudnia w Teatrze Korez. Jak zawsze publiczność dopisała. Odczytane przez śląskich aktorów trzy zwycięskie jednoaktówki, w reżyserii Mirosława Neinerta, wielokrotnie były przerywane salwami śmiechu i oklaskami.

Swoją premierę miała także książka „Jak baba z babom” z 10. najlepszymi pracami z 2022 r.

Organizatorami konkursu „Jednoaktówki po śląsku” są Imago Public Relations i Katowice Miasto Ogrodów. Patronat medialny nad wydarzeniem objęła „Gazeta Wyborcza”.

1 miejsce: Wojciech Szwiec –  „Cudów nima” – Kliknij TUTAJ

2 miejsce: Joanna Sodzawiczny – „Cera, matka, babcia, oma” –   Kliknij TUTAJ

3 miejsce: Krzysztof Wacławiec  –  „Poetka” – Kliknij TUTAJ

ARCHIWUM
  • „Jednoaktówki po śląsku” 2015
    8 grudnia 2015
  • Czekamy na Twoją jednoaktówkę!
    8 września 2016
  • Ingmar Villqist o jednoaktówkach po śląsku
    21 listopada 2016
  • Znamy laureatów tegorocznej edycji konkursu
    8 grudnia 2016
  • Zwycięskie jednoaktówki w 2016
    10 stycznia 2017
  • Nowa książka Marcina Melona
    8 lutego 2017
imagomiasto-ogrodow
facebookinsta
Tworzenie stron internetowych Astrabit