O PROJEKCIE

Imago Public Relations, Miasto Katowice oraz Gazeta Wyborcza od 2011 roku organizują konkurs na jednoaktówki po śląsku. W konkursie mogą brać udział zarówno amatorzy, jak i osoby zajmujące się pisaniem zawodowo. Uczestnicy nadesłali dotąd kilkaset prac, ukazało się osiem książek z najlepszymi jednoaktówkami, audiobook z trzema zwycięskimi dramatami z 2013 roku, dwie jednoaktówki doczekały się realizacji na profesjonalnych scenach teatralnych a kilkanaście na amatorskich.

Ogłaszając konkurs, chcieliśmy się przekonać, czy możliwe jest za pomocą śląskiej godki, czy jak chcą inni języka śląskiego, gwary, czy dialektu, wyrażanie emocji, intymnych uczuć, opisywanie trudnej śląskiej historii, czy rodzinnych przeżyć . I udało się.

Od 2011 roku konkurs jest ogłaszany zawsze na początku września i jurorzy czekają na prace do listopada. W grudniu odbywa się uroczysta gala, na której ogłaszane są nazwiska laureatów, trzy zwycięskie prace są odczytywane przez znanych śląskich aktorów. Jednocześnie swoją premierą ma książka ze zbiorem najlepszych jednoaktówek z poprzedniego roku.